Patarimai, kaip išvengti karščio poveikio sveikatai

Ne tik kaitra, bet ir trumpiau trunkantys karščiai gali turėti neigiamos įtakos savijautai, nes karštas oras yra ne tik malonumo, bet ir pavojaus sveikatai šaltinis. Perkaisti galima net ir nelabai aukštoje temperatūroje, todėl nėra rekomendacijų, kokia temperatūra jau pavojinga, kokia dar ne, nes karštį kiekvienas žmogus nevienodai toleruoja. Svarbu karštu oru laikytis rekomendacijų, kurios padės gerai jaustis, išlikti darbingais net ir karštą dieną bei išvengti rimtesnių problemų[i].

Didžiausią įtaką ir grėsmes sveikatai dėl kaitros patiria[ii]:

  • Vyresni žmonės, kuriems su amžiumi atsiranda ir papildomi veiksniai.
  • Kūdikiai ir maži (iki 7 metų amžiaus) vaikai, fiziologinės savybės (pvz. mažesnis odos plotas per kurį vyksta kūno vėsinimas) ir jų nuolatinė priklausomybė nuo juos prižiūrinčių tėvų ar kitų suaugusiųjų.
  • Asmenys, dirbantys per kaitrą lauko darbus (pvz. statybos, kelių tiesimo ir priežiūros), kurie ne tik patiria tiesioginį saulės poveikį dėl kurio didėja saulės smūgio riziką, bet ir dėl savo fizinio darbo pobūdžio.

Karštą dieną rekomenduojama[iii]:

  • palaikyti  organizmo skysčių balansą geriant vandenį;
  • vengti riebių ir sunkiai virškinamų patiekalų, valgyti daugiau skystų  produktų,  lengvai virškinamų liesų pieno produktų, vaisių ir daržovių;
  • dėvėti laisvus, šviesių spalvų drabužius, pagamintus iš natūralaus arba orą praleidžiančio pluošto;
  • be reikalo neplanuoti sudėtingų, fizinio aktyvumo reikalaujančių, veiklų lauke;
  • stengtis būti patalpose, kuriose  yra ventiliatoriai ar oro kondicionieriai, tik svarbu, kad patalpos oro temperatūra nebūtų žemesnė nei 18 ºC;
  • nepalikti vaikų vienų automobiliuose, mašinos labai greitai įkaista, todėl vaikus gali ištikti šilumos smūgis;
  • einant į lauką, užsidėti galvos apdangalą arba vietoj galvos apdangalo naudoti skėtį.
  •  lauke dėvėti saulės akinius su UVA ir UVB filtru;
  • naudoti apsauginius kremus nuo saulės su kuo didesniu apsaugos faktoriaus skaičiumi (30 SPF ir daugiau);
  • palaikyti namų aplinką vėsią;
  • sergant širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis, stebėti savo sveikatos būklę.

Skubiai kreiptis medicinos pagalbos[iv]:

  • esant gausiam prakaitavimui ir raumenų mėšlungiui (traukuliams);
  • kūno temperatūrai pakilus >40oC, esant karštai ir šlapiai odai;
  • radus sumišusį ar be sąmonės žmogų.

[i] https://www.essc.sam.lt/lt/naujienos/archive/kaitra-kam-kodel-ir-kaip-mv8d.html
[ii]https://www.who.int/publications/i/item/WHO-EURO-2011-2510-42266-58691  
[iii] http://www.smlpc.lt/index.php?sid=92
[iv]http://www.smlpc.lt/media/image/Naujienoms/2017%20metai/Kar%C5%A1%C4%8Dio%20rekomendacijos_galutinis.pdf

Artimiausi Renginiai