Kaip išgyventi karantiną ir vieni kitus?

Plintant koronaviruso pandemijai, izoliacija arba karantinas yra viena iš pagrindinių strategijų, siekiant sustabdyti užkrato plitimą. Atsiradus galimybei uždaryti mokyklas ir dienos priežiūros įstaigas, nutraukus darbą ir perkėlus jį į nuotolines sąlygas, šeimų laukia ilgos dienos namuose. Taip pat tėvams tampa dideliu iššūkiu mokyklinių amžiaus vaikų mokymasis nuotoliniu būdu. Kardinaliai pasikeitusios gyvenimo sąlygos ir įprasta kasdienybės rutina turi įtakos mūsų nuotaikai ir psichikai, verčia mus visus persvarstyti savo vertybes ir susitelkus rasti sprendimus kaip išlaikyti ramybę ir gerą šeimos atmosferą.

 Kaip elgtis namų aplinkoje ir kaip mums išgyventi ne tik virusą, bet ir vieni kitus?

Tėvams, bandantiems dirbti iš namų, galimybės priklauso nuo įvairių veiksnių, pradedant jų vaikų amžiumi ir namų išdėstymu, baigiant darbo pobūdžiu. Tam tikrą vaidmenį taip pat vaidina tėvų ir vaikų temperamentas, susiformavę santykiai šeimoje ir šeimos tradicijos.

Pasikeitus rutinoms ir dienotvarkėms namų karštinė kelia realų pavojų. Sidnėjaus Macquarie universiteto klinikinis psichologas dr. Carly Johnco teigia, kad tai gali pasireikšti kaip nerimas, didelis nusivylimas, depresija ar bloga nuotaika. Melburno universiteto psichologijos profesorius ir tėvystės ekspertas Profas Watersas AM sako, kad savęs izoliacija gali paveikti tris svarbiausius psichinės sveikatos komponentus: mūsų savarankiškumo jausmą, giminingumą (ryšio su kitais jausmą) ir kompetenciją (veiksmingumo jausmą).

Gera žinia – turime patarimų, kaip su tuo tvarkytis. 

  • Pradėkite bendro susitarimo. 

„Aš siūlyčiau šeimoje susėsti ir sudaryti šeimos sutartį“, – sako Watersas. „Diskusija: kokie, jūsų manymu, bus didžiausi iššūkiai? Kokius pranašumus galime turėti kiekvienas iš mūsų kaip atskiras šeimos narys? “ Gali būti naudinga aptarti rūpestį ir lūkesčius dėl karantino ir kokį vaidmenį kiekvienas asmuo gali atlikti, kad jis būtų geresnis.

  • Būkite teisingi

Specialistai sako, kad tėvams svarbu įsiklausyti į savo vaikų baimes ir įsijausti į juos, teisingai kalbėti apie situaciją ir pritaikyti ją kontekste. „Kalbėkitės dėl faktų ir jausmų“, – sako Watersas. Kritinė baimės mažinimo priemonė taip pat leis vaikams kontroliuoti jausmus, pavyzdžiui, prižiūrint asmeninę higieną. Mažinti nerimą suaugusiems padės informacija iš patikimų šaltinių, diskusijų. 

  • Nustatykite dienotvarkę

Svarbu išlaikyti rutiną, tačiau ji neturi būti griežta. „Įprasta tvarka žmonėms visada padeda pamatyti rezultatą“, – sako Watersas. Rutina yra kritiška, kad nepamestume gyvenimo ritmo. Ryte rekomenduojama prabusti įprastu laiku, kaip įprasta atlikti rytinius ritualus – nueiti į dušą, susišukuoti, papusryčiauti ir kt. Pusdienį skirti darbui ar mokslui, pietauti, ir vėl grįžti prie darbų. Vakarą praleiskite su knyga, stalo žaidimais, filmais, pakalbiais su vaikais visiems įdomia tema, diskusijomis ar kt. Į dienotvarkę galite įtraukti ir naujų dalykų, kurie apjungtų visą šeimą. Pažvelkime į visas situacijas kūrybingai ir priimkime jas. Tokiu būdu galima pagerinti bendrą šeimos mikroklimatą ir sustiprinti šeimos ryšius.

  • Nepamirškite judėti 

Johnco sako, kad norint palaikyti nuotaiką svarbu išlikti fiziškai aktyviems: „Nusivylimas ir nuobodulys gali kilti, kai vaikai negauna galimybių būti fiziškai aktyvūs“. Kūrybinės mankštos idėjos, pavyzdžiui, kliūčių ruožo įrengimas kieme ar net bute, gali užimti tiek tėvus, tiek vaikus. Pradėkime daryti mankštą kartu su savo vaikais. Tokiu būdu skatinsime vaikų norą vesti sveiką gyvenimo būdą ir būsime jiems puikus pavyzdys. Be to, judėjimas visada pagerins nuotaiką ir suteiks papildomos energijos dienos darbams atlikti.

  • Atlikite tai, ką turite padaryti

Ir vaikams, ir jų tėvams yra svarbu jaustis, tarsi kažkas naudingo būtų padaryta per izoliaciją. Tai gali būti darbas namuose, užduotys mokykloje ar koncentracija į darbus, kurių ilgai vengta. Watersas siūlo skatinti vaikus vesti „koronos žurnalą“, kuriame jie galėtų dokumentuoti savo patirtį. Šeimos turėtų apsvarstyti dalykus, kuriuos jie gali nuveikti kartu, pavyzdžiui, planuoti filmo naktį, imtis didelio projekto, pavyzdžiui, kartu kurti ką nors ar net pertvarkyti baldus. 

  • Duokite vienas kitam erdvės 

Jei įmanoma, atskirkite namų erdves. Padalinkite jas į darbo, poilsio ir pramogų. Taip visada galėsite rasti „vietą sau“. Svarbu yra bendrauti ir būti kartu, tačiau nespauskite vaikų nuolat būti kartu, bendrauti ir ką nors veikti, leiskite jiems pabūti vienumoje. 

Nors svarbu gerbti privatų laiką, tai taip pat gali būti laikas kurti ar atnaujinti šeimos ritualus. Tai gali būti taip paprasta, kaip bendra vakarienė, kurią pasigaminsime kartu su vaikais, galbūt išbandyti nauji, sveikatai naudingi, receptai ar filmų vakarai.  

  • Palaikykite ryšį

Kitas kritinis geros psichinės būklės komponentas yra jausmas, kad esate susijęs su kitais. Šį kartą technologijos yra mūsų draugas. Svarbu susisiekti su artimaisiais telefonu ar socialinių tinklų pagalba. Taip pat svarbi „abipusė socialinė parama“ – kreiptis į kitus įsitikinti, ar jiems viskas gerai.

Vaikai yra įpratę prie labai socialinės aplinkos ir jiems taip pat reikės bendrauti su draugais. Tad nepamirškite jų, susiskambinkite su vaikų draugų tėvais ir leiskite vaikams bent kelias minutes pabendrauti su savo draugais, jei kitos galimybės susisiekti jie neturi. 

Šiuo laikotarpiu turime prisiimti atsakomybę už save ir savo šeimą. Tai ypatingas metas, kuris leidžia mums sugrįžti į šeimas, būti kartu, sustiprinti ryšį su savo artimaisiais, persvarstyti savo vertybes ir suvokti, kad svarbiausi dalykai gyvenime vis tik yra gera sveikata ir gražūs tarpusavio santykiai.

Likime sveiki.